Sunday 7 June 2015

Bab 2 Encik Doktor

Di dalam bilik, Bryan sedang tidur terlentang. Wajah rakannya itu tenang dan lenanya diiringi dengkur perlahan.  Tuala mandi berwarna merah putih yang membaluti separuh badannya itu, terpampang  besar perkataan ‘Michael Jordan’. Rambutnya masih kelihatan lembab.
‘Mesti lepas mandi dia terus tidur,’ teka Arief.
Sepantas yang boleh, Arief mencapai tuala mandi yang tersangkut di kepala katil. Dia segera menanggalkan pakaian dan menggantikannya dengan tuala mandi. Bakul berisi barang mandian beserta baldi yang disimpan di bawah katil ditarik keluar.
Langkahnya panjang menuju ke bilik mandi. Bilik mandi itu dikongsi bersama mahasiswa yang lain dalam blok yang sama. Dia dan Bryan bertuah kerana bilik mandi itu tidak jauh dari bilik mereka. Hanya berselang dua pintu. Selesai mandi, Arief pantas mengambil wuduk dan kembali ke bilik.
Dalam sujudnya, Arief memohon ampun pada Yang Maha Esa andai solatnya kali ini tidak sekhusyuk selalu. Dadanya dirasakan berdebar-debar dan sepasang telinganya menjadi amat peka. Mana tahu jika telefon tiba-tiba berbunyi.
Dalam doanya yang ringkas itu, Arief memohon semoga Yang Maha Esa mempermudahkan segala urusan dan semoga pertemuan itu nanti bukan hanya baik untuknya tetapi juga untuk gadis itu. Arief menghempas nafas berat. Dadanya dihempap sebak yang dahsyat. Arief meraup wajah dengan perasaan yang berbaur.
Telefon bimbitnya berbunyi dan bergetar. Jantungnya ikut berdebar saat telefon bimbit itu dicapai lalu ditekap ke telinga.
“Assalamualaikum,” sapanya.
Berdebar menanti suara siapa di seberang sana.
“Waalaikumsalam. Arief?”
Arief hampir terloncat mendengar suara itu. Suara yang dinanti-nantikannya.
“Ya, saya. Idura?” seperti tidak percaya.
“Saya dah baca nota awak tu. Nak saya jemput awak atau awak datang sendiri ke café?”  soalnya.
Arief berfikir sejenak. Idura datang menjemputnya?
“Hello, jadi jumpa ke tak?” sapa Idura di seberang sana apabila tidak ada suara yang memberi reaksi.
“Oh, tak apa. Saya datang sendiri,” jawab Arief pantas namun dipintas pula dari sana.
“Tak apa la. Saya dah dalam perjalanan ke sana. Awak tunggu kat bawah tu aje.”
Arief tidak mahu melengahkan masa untuk menganalisis ayat itu lama-lama. Sambil terangguk-angguk, Arief menarik nafas dalam-dalam dan menghembusnya perlahan-lahan.
Jejaka panik, kutuknya kepada diri sendiri. Biarlah  bakal doktor seperti mereka dilabel kononnya hanya kenal buku dan jarum suntikan. Hanya tahu tebalkan cermin mata.
‘Telahan yang salah!’ Arief mencantas.
“Hakikatnya, hati kami juga kaya dengan cinta!’
Selesai menukar kain sembahyang kepada seluar slack kelabu gelap, Arief memandang penampilannya di dalam cermin. Skema sangat! Bukannya hendak pergi temuduga! Dia segera menggantikannya dengan sepasang jeans hitam yang sedia tersangkut di tepi katil.
Telefon bimbit dan dompet diselitkannya ke dalam poket seluar. Sedikit minyak rambut dilumurkan pada kedua belah tapak tangan. Sepanjang anak tangga turun, Arief selesai merapikan rambutnya dengan menggunakan hujung jari tanpa melihat cermin. Dia tahu, rambutnya tidak cerewet.
Tidak sampai lima minit menunggu, sebuah Honda Civic putih berhenti tepat di hadapannya. Dia seperti kenal dengan kereta ini tetapi ingat-ingat lupa. Arief membongkok dan menjenguk ke dalam kereta setelah cermin diturunkan.
“Assalamualaikum,” sapanya setenang mungkin.
“Waalaikumsalam,” jawab si gadis dari dalam.
Arief membuka pintu dan duduk di sebelah pemandu. Dia menunggu kereta itu  bergerak namun kereta itu pegun saja.
Arief memandang Idura dengan niat mahu bertanya namun rupanya gadis itu juga sedang menoleh kepadanya dan gadis itu melempar senyum. Arief terasa seperti baru mengunyah strawberi! Cepat-cepat dia menyimpan senyuman itu dalam kocek hati.
“Apa kata kalau awak yang memandu? Saya sebenarnya tak biasa sangat memandu kereta ni,” pintanya.
“Oh, boleh,” sambut Arief.
Mereka membuka pintu serentak lalu bertukar tempat. Selepas itu, kelihatan Idura menyandar dengan selesa di kerusi sebelah pemandu.
“Kita tak boleh lama, ya? Saya janji dengan kawan, pinjam kereta ni untuk sekejap saja,” beritahunya.
“Siapa kawan  awak tu?” soal Arief sambil matanya fokus ke hadapan.
Tangannya kemas mengawal stereng dan kereta mula bergerak keluar dari kawasan kediaman.
“Sazzy,” jawab Idura dan serta-merta suaranya kedengaran teruja dan menyambung.
“Awak mesti kenal dia, kan? Dia pelajar Fakulti Perubatan. Sazzy Wong!”
‘Sazzy? Patutlah macam kenal je dengan kereta ni,’ sempat Arief berbisik dalam hati.
Dengan selamba, Arief mengubah haluan. Dia mula memandu keluar dari kawasan kampus. Bukan membelok ke arah kafeteria universiti. Terdapat sebuah restoran yang popular di kalangan warga kampus dan hanya terletak di seberang jalan besar. Pergi dan balik pun tidak akan sampai lima belas minit.
“Eh, awak nak ke mana ni? Marah Sazzy nanti,” tingkah Idura.
“Sekejap lagi saya telefon Sazzy,” jawab Arief.
Selepas meletakkan kereta elok-elok, Arief menelefon Sazzy sebelum mereka keluar.
“Hai, Arief!” sapa gadis Sino Kadazan, Si Pemilik Honda Civic putih.
“Hi, Saz. Kereta awak ada dengan saya sekarang. Nak keluar minum dengan kawan awak ni. Tak jauh, depan kampus aje. Boleh?” Pertanyaan itu dijawab dengan gelak panjang Sazzy.
“Bawalah ke mana-mana pun, Rif. Janji pulangkan. Malam nanti baru saya perlukan kereta. Sekarang, kamu selesaikan dulu urusan kamu tu.”
 “Terima kasih,” sahutnya dengan perasaan lega. Enjin kereta dimatikan.
“Sazzy benarkan tak?”  gadis di sebelahnya memandang dengan kening sedikit terangkat.
“Kalau kita bawa kereta ni balik kampung pun, Sazzy tak akan marah punya,” jawab Arief.
“Kalau macam tu, saya pun tak risau sebab tadi saya dah janji pinjam kejap saja,” kata Idura. Wajahnya dihias senyuman.
Warna merah hati dan putih melatari keseluruhan ruang restoran itu. Idura melangkah mendahului dan Arief hanya menurut. Meja yang terletak di suatu sudut yang agak berhampiran dengan sepohon bonsai rimbun menjadi pilihan. Seorang pekerja lelaki yang nampak kemas dengan apron ungu dan bertopi merah datang menghulurkan senarai menu.
“Jus epal untuk saya,” Idura membuat pesanan dan senyuman tetap menghiasi wajahnya.
“Menu di sini sedap-sedap. Nak cuba?” Arief menyuakan senarai menu ke hadapan Idura namun gelengan gadis itu menghentikan pergerakan tangannya.
“Terima kasih. Kebetulan saya dah makan sebelum balik ke bilik tadi. Kalau tak, pasti saya akan pilih yang mana satu saya nak cuba,” tolaknya dengan sopan.
“Kalau begitu, mungkin lain kali kita boleh datang lagi,” Arief memandang pekerja tadi dan memesan setin 100 Plus untuk dirinya.
Kerusi yang mereka duduki saling berhadapan dan kelihatan Idura sesekali menarik dan melepaskan nafas dalam. Riak resah mengiringi senyum tipis di bibirnya.
‘Aku yang perlu memulakan. Bukankah aku yang menginginkan pertemuan ini?’ gesa Arief dalam hati.
Arief mencari-cari ayat yang paling sesuai untuk memulakan bicara. Saat matanya dan bebola mata gadis itu bertembung, Arief melempar senyum dan menarik nafas setenang mungkin.
“Idura dah baca nota kecil saya?” Dengan cukup hati-hati dia bertanya.
Gadis itu mengangguk.
“Idura nak beri respon sekarang atau selepas minum nanti?” Arief berkali-kali menyoal dirinya sendiri.
Adakah caranya bertanya itu kedengaran seperti mendesak? Atau gelojoh? Arief berharap agar ayat-ayat yang bakal dituturkannya tidak ada yang akan mengecilkan hati Idura tanpa dia disedari.
“Sebelum atau selepas minum pun situasinya tetap sama,” jawab gadis itu dengan nada tenang.
Jawapan yang singkat itu cukup mengkucar-kacirkan hati lelakinya. Tak pernah Arief segentar ini. Berhadapan dengan jasad manusia untuk dibedah, untuk diselongkar organ-organnya, Arief tidak pernah bergegar kepala lutut. Namun berkaitan hati dan perasaan, Arief terpaksa mengatur nafas setenang-tenangnya.
Idura mengacau-ngacau jus epal yang dihidangkan cantik di dalam gelas bertubuh langsing. Pergerakan jarinya tenang namun riak wajah gadis itu jelas runsing.
“Sejak bila?” tiba-tiba soalan itu terlontar dari bibir Idura.
Bola matanya yang bulat bundar itu memandang lurus pada Arief.
“Sejak Tahun Pertama dulu. Semoga Idura masih ingat. Saya pernah katakan yang saya mahu berkenalan dengan lebih rapat, tetapi Idura kata pada masa tu, terlalu awal. Saya fikir, ada benarnya kata-kata tu. Kemudian saya tak bertanya lagi.”
 “Tapi itu tidak bermakna yang saya tidak mengikuti perkembangan Idura. Saya menunggu Idura setiap hari di hadapan perpustakaan. Saya lega setiap kali melihat Idura dalam keadaan yang baik,” usai kata-kata itu terluah, Arief terasa seperti sekumpulan rama-rama yang sedang berterbangan di dalam perutnya hendak menyerbu keluar melalui semua rongga yang ada!
“Ya, saya ingat. Saya hargai setiap detik awak menunggu saya di hadapan pepustakaan tu. Saya hargai sikap awak yang tidak pernah mendesak. Tapi masa yang kita lalui sudah terlalu panjang. Kita sudah bertemu dengan ramai orang. Kita menjalin persahabatan dengan ramai kawan. Mungkin kita juga sudah menjalin hubungan dengan seseorang, kan?”
Arief agak tersentak dengan ayat terakhir itu. Ayat yang berbentuk satu soalan. Mungkinkah itu juga sebenarnya adalah satu jawapan?
Arief mengangkat minumannya ke tepi dan menganti lengannya ke atas meja. Dia tidak mahu ada jurang untuk meluahkan perasaannya pada Idura saat ini.
“Saya tidak pernah menjalin hubungan dengan sesiapa. Saya hanya ikhlas berkawan sepanjang waktu pengajian kerana saya menunggu saat ini tiba dengan sabar. Saya harap kita sudah bersedia untuk memulakan hubungan yang lebih dewasa,”  Arief tatap wajah Idura dalam-dalam. Memohon pengertian.
 “Betul kata awak tu. Pada peringkat ini, kita sudah bersedia dengan hubungan yang lebih dewasa. Sudah bersedia untuk bertunang malah jika jodoh sudah menyeru, kita sudah bersedia untuk berkahwin,” sambil berbicara, jarinya memain-mainkan penyedut minuman di dalam gelas.
“Maksudnya, Idura pun sudah bersedia seperti saya?” soal Arief penuh mengharap namun soalannya berbalas soalan juga.
“Nabila ada beritahu yang saya akan balik ke rumah lewat petang ni?”
“Ya, ada. Tetapi sebabnya Nabila tak beritahu,” mendengar suara Arief yang seolah-olah mengadu, gadis itu tergelak. Barisan giginya yang cantik terpamer.
“Saya nak kahwin,” beritahu Idura dan pipinya merona merah jambu beberapa saat.
Saat itu, Arief berasakan seolah-olah bola matanya tersembul. Minuman bergas yang baru disedutnya tiba-tiba tersekat di kerongkong. Naik tidak, turun pun tidak. Sedar-sedar sahaja dia sudah tersedak dan batang hidungnya terasa perit. Matanya merah. Arief menyambut tisu yang dihulur Idura dan perlahan-lahan dia mengesat kesan basah di tepi hidung, mulut dan dagunya.
Wajah Idura ditatapnya lekat-lekat dengan sayu. Gadis itu masih memandangnya dengan riak risau. Arief cuba mengunci pandangan gadis itu agar jangan beralih. Dia mahu Idura tahu betapa cinta yang disimpannya selama ini bukan satu permainan. Perasaan cinta itu tidak pernah berubah.
“Adakah saya yang terlewat?” dengan suara serak Arief menguatkan hati bertanya.
“Ini tidak berkaitan sama ada lewat atau tidak sebab jawapan saya ialah tidak boleh menerima awak. Walaupun pada masa itu saya belum ada siapa-siapa. Hanya satu jawapan saya ialah, tidak wujud perasaan cinta di hati saya untuk awak. Maafkan saya,” ayat demi ayat itu sangat jelas dituturkannya.
Arief terpana. Jika diturutkan rajuk di hati, mahu sahaja dia memecut kembali ke kampus dan tidak mahu tunjuk muka lagi. Malah Arief sempat berharap agar pada saat itu, lantai di mana kerusi yang didudukinya sekarang tiba-tiba ternganga dan menelannya masuk ke dalam tanah.
      “Arief.”
Arief mengangkat muka apabila suara Idura menyeru namanya dengan perlahan. Di mata gadis itu hanya kelihatan sinar simpati dan sinar itu terus membelah hatinya laksana sinaran laser.
“Maafkan saya,” ucapnya separuh berbisik.
“Tapi saya cintakan awak,” balas Arief bersungguh-sungguh.
Gadis itu tertunduk. Tidak sanggup melihat mata lelaki di hadapannya.
“Sekali lagi, saya minta maaf,” suaranya hampir berbisik.
Beberapa detik berlalu tanpa sedikit bunyi. Idura tunduk merenung hujung kasut sendiri dan Arief memanfaat saat itu untuk menatap Idura lama-lama. Wajah yang ditunggu setiap hari. Wajah yang telah membuatkan dia jatuh hati dan hati yang jatuh itu tidak mampu dikutip lagi. Akhirnya, Arief melepaskan nafas berat dan cuba untuk akur dengan kenyataan.
“Terima kasih kerana berterus-terang. Awak sedikitpun tidak berselindung dan jauh sekali awak mempermainkan perasaan saya. Awak seorang yang jujur. Sungguh bertuah lelaki yang berjaya memiliki hati awak, Idura. Saya doakan kebahagiaan awak.”
Jauh di sudut hati, Arief berasa amat lega kerana dia masih mampu menuturkan ayat-ayat yang rasional pada saat jiwanya sedang kritikal.
“Saya pun berharap yang awak akan bertemu dengan gadis yang lebih baik nanti. Percayalah, tidak ada yang istimewa sangat pun tentang saya. Saya ni biasa-biasa saja,” ucap Idura cuba menghiburkan hati lelaki di hadapannya itu.
Arief menggeleng.
“Saya tetap berharap, jodoh saya dengan awak.”
Terbulat mata gadis itu memandangnya.
“Awak jangan bergurau! Bila dah mula bekerja nanti, pasti berduyun doktor wanita yang jelita mengejar awak,” bicaranya cuba untuk memujuk.
Arief hanya tersengih mendengar ayat itu.
“Saya perlu balik ke bilik sekarang. Ada banyak benda lagi yang perlu dikemas,” pinta gadis itu.
Arief mengangguk faham. Minuman 100 Plus terasa amat pahit mengalir di tekaknya.
‘Aku pun perlu belajar menerima kenyataan yang pahit begini,’ jiwanya meremuk jauh di dalam.
Arief menggamit pekerja yang kebetulan berdiri di hadapannya dan membayar harga minuman mereka.
“Kita balik?” soalan yang tidak perlu ditanya terpacul dari mulut Arief. Sekilas Idura memandangnya dan mengangguk.
Sepanjang perjalanan balik ke kampus, Idura berpeluh tubuh dan matanya lurus memandang ke hadapan.
“Bila majlis akan dilangsungkan?” Arief tidak tahu mengapa soalan itu yang terkeluar dari mulutnya. Hakikatnya, dia tidak mahu tahu.
“Seminggu sebelum majlis konvokesyen kita,” tutur Idura.
“Konvokesyen nanti, boleh la Idura datang ditemani suami. Tahniah,” ucap Arief setulus hati.
Idura mengangguk. Wajah mendung lelaki di sebelahnya dicuri pandang dari ekor mata.
 Arief memberhentikan kereta itu di tempat Idura mula-mula datang menjemputnya tadi. Enjin kereta dibiarkan hidup kerana gadis itu pula akan mengambil tempat di tempat duduk pemandu. Mereka serentak keluar dan langkah sama-sama terhenti saat bertembung di hadapan kereta. Idura mendongak, memandang wajah Arief yang suram. Beberapa saat mata mereka berpandangan. Arief tidak berganjak.
“Saya pergi dulu,” Idura beralih sedikit ke kiri agar langkahnya tidak terhalang oleh Arief yang kekal membatu.
Saat kereta itu sedang menjauh, Arief sedar hatinya semakin retak dan berderai. Matanya mengekori sehingga kereta hilang dari pandangan. Dengan kehampaan, Arief mengheret berat kakinya naik ke bilik. Dilihatnya, Bryan tidak ada di situ. Bola keranjang milik Bryan juga tidak ada di bawah meja. Arief tahu Bryan pergi ke mana.
‘Lebih baik Bryan tidak ada di bilik waktu ni,’ keluh Arief sendiri.

 Dia membuka tingkap bilik luas-luas. Membiarkan angin segar dari luar memenuhi ruang bilik yang dirasakannya menghimpit. Arief berharap agar dia mampu mengembalikan semangatnya yang hampir hilang tadi. Tubuhnya direbahkan ke atas katil. Kepalanya terasa semakin berat seolah-olah tidak mampu diangkat lagi. Sampai hati Idura Lisa.

No comments: