Saturday 23 May 2015

Aku Bukan Myra, Dia Bukan Idham

Kelas sedikit bingar walaupun Cikgu Heliza sudah masuk ke kelas lebih kurang lima belas minit yang lalu. Biasalah! Apabila cikgunya ayu dan lemah lembut, pelajar-pelajar menjadi terlebih manja dan agak mengada-ngada.

“Kamu kalau tak gaduh, tak sah ke?”

“Bila masa kami gaduh? Kami rilek ja la.”

“Kalau kau nak goreng, pegi goreng orang lain. Aku ni, kau goreng macam mana pun tak hangus, tau tak? Kau jeling dia, dia jeling kau. Hei, kami dalam kelas ni tak buta lagi tau.”

Aku menjeling geram. Payah juga kalau duduk bersebelahan dengan tok batin a.k.a tukang tilik ni. Mungkin aku perlukan topeng supaya mudah nak cover muka ni dari kawan-kawan. 

Tapi kalau dah pakai topeng, sedihlah mata Juhi Chawla aku ni? Siapa nak tengok,kan? 

Okey, cancel plan!

“Myra, kamu tengah baca jampi ka?”

Aku mendongak dan mata bertembung dengan pandangan Cikgu Heliza yang memukau. Lidah terus tidak mampu memproses kata-kata. Seperti tikus yang bila-bila masa diterkam pak misai, aku mengecilkan diri.

Aku dihujani pandangan yang penuh tanda tanya (bagi yang selalu buat hal sendiri dan tidak mengikuti isu semasa kelas), pandangan disertai senyum tertahan-tahan (bagi yang tahu dan menyokong) dan pandangan disertai herotan bibir dengan mata juling ke atas (bagi yang tahu tetapi menyampah).

Tapi semua jenis pandangan itu aku tak kisah. Yang seperti magnet menarik bola mataku agar melirik kepadanya ialah orang itu.

Hah, kan betul! Orang itu sedang tersenyum-senyum dengan riak yang aku tafsir sebagai “Padan muka! Mengkhayal lagi!”

Panas hati melanda lagi. Mula hari ni, aku tak nak tegur kau lagi. Ingat aku terhegeh-hegeh sangat?

“Myra,” namaku diseru lagi.
Iskk…sedap sangatkah nama aku tu, sampai menjadi kegemaran Cikgu Heliza yang cantik untuk diseru berkali-kali.

“Iya, cikgu?” soalku.

“Sebagai Ketua Keceriaan kelas, apa idea awak untuk menceriakan kelas kita?” soalan Cikgu Heliza membuatkan aku berkerut dan otakku secepat mungkin cuba mencapai level berfikir aras tinggi. Agak susah soalan tu sebab aku bukannya seorang yang kreatif sangat.

Atas kepercayaan apakah aku dilantik untuk jawatan ini? Sungguh tak patut!
Kakiku di bawah meja ditendang. Sambil menggigit bibir geram, wajah sahabatku di sebelah aku jeling tajam.

“Jawablah! Kami pun nak tahu ni. Macam mana kita nak ceriakan kelas kita ni?”

“Ingat aku ni Menteri Keindahan Alam Sekitar ka apa? Menteri pun diberi masa untuk berfikir, untuk menganalisis! Mana boleh main tembak mati macam ni, minta jawapan on the spot! Menteri pun boleh mati kutu!”

“Okey, kita beri masa kepada Myra untuk fikirkan. Sementara tu, pelajar yang lain, ada cadangan apa-apa? Cadangan untuk menceriakan kelas kita?”

Aku menarik nafas lega mendengar kata-kata Cikgu Heliza. Sebab tu pelajar-pelajar sukakan dia. Dahlah cantik, penuh tolak ansur pulak tu! Cikgu lain pun terpaksa akur dan senyum dengan rela apabila nama Cikgu Heliza diumumkan tiga tahun berturut-turut sebagai Guru Paling Popular, Guru Paling Disayangi, Guru Paling Cantik dan Guru Paling Glamour!

Mungkin akan sampai satu tahap, Cikgu Heliza akan memohon agar tidak dicalonkan lagi. Seperti yang dilakukan oleh Datuk Siti yang jelita tu. Berundur dengan cara paling glamour. Berundur sambil melambai seperti ratu kepada peminat-peminat yang berpuluh ribu!

“Myra!”

Huh! Famous sangat nama aku ni? Rasa leceh pula. Mungkin aku pun perlu menukar nama saat nama aku ni berada di puncak glamour,kan? Mungkin perlu aku tukar menjadi Suraya? Atau Adira? Atau Marsha? Aku terus memfokuskan pandangan kepada Cikgu Heliza yang menyeru.

“Dengar tak cadangan tadi tu? Take note tak?”

Melihat aku yang terpinga, Cikgu Heliza menggeleng. 

Hishh… apa kena la aku blur sangat hari ni? Betul kata orang, kalau hati tengah panas, otak menggelegak, sel-sel otak suka untuk berhubung. (Opss..apa punya teori, just igore it, buddy!)

“Okey, Idham. Boleh beritahu sekali lagi cadangan kamu tadi? Myra baru balik dari Pluto. Dia tak sempat salin.”

Kata-kata Cikgu Heliza disambut dengan gelak rakan sekelas lain. Hanya Idham yang berwajah maintain, sambil menjeling ke arahku sebentar, dia berdiri. Dari ekor mata aku lihat gayanya. 
Eiii..! Aku benci dengan aura yang sentiasa memukau itu!! Tolong!

“Seperti yang saya cadangkan tadi, kita buat kutipan kelas dan nanti beli la lapis meja, poster pemandangan dan apa-apa yang patut. Poster DYMM, PM dan KM boleh ambil di Jabatan Penerangan. Free!”

“Siapa bagi cadangan, dia yang pergi.” Citt! Mulut aku ni memang perlu diinsurankan rasanya dan….

Zassss…!!

Jelingan tajam berapi melibas mataku saat itu juga. Mata Idham!

“Myra kan Ketua Keceriaan, Myra buatlah kutipan dan bawa kawan beli apa yang patut tu,” arah Cikgu Heliza. Melihat wajahnya yang jelita itu, aku tidak sanggup berkata tidak.

“Okey tapi saya kena pergi dengan siapa? Kau teman aku, eh?” Sambil menunjukkan muka comel yang meminta simpati, lengan sahabat baikku di sebelah aku goncang.

“Tak boleh la. Rumah saya jauh. Saya tak boleh keluar sebelah pagi, cepat-cepat balik pula untuk bersiap ke sekolah petang,” keluhnya. Emmm..betul juga!

Aku menoleh ke belakang. Satu demi satu wajah kawan yang lain aku pandang. Mana tahu jika ada sesiapa yang beri signal, sudi untuk temankan. Tak kisah la dia bagi signal dengan cara angkat tangan ka, angkat kening ka atau angkat kaki pun, asalkan aku faham signal yang diberi, cukup!

Kelas sunyi!

Tapi aku tak salahkan mereka sebab kebanyakkannya tinggal di asrama. Mana boleh keluar sesuka hati. Sambil aku kerut-kerut dahi dan herot-herot bibir memikirkan masalah negara tu, satu suara macho menyelamatkan keadaan.

“Biar saya temankan Myra.”

Wajah Cikgu Heliza yang suram tadi kembali ceria.

“Oh thank you, Idham. Kamu memang selalu jadi superhero. So Myra, ok tak Idham pergi dengan kamu?”

‘What can I say, Cikgu Heliza? Memang saya berharap Idham yang beri signal tadi.’
Tapi itu hanya bergema dalam hati. Ingat semudah itu aku lontarkan keluar? Oh, no!

“Okey!” Pendek aku menjawab sedangkan bibir yang mahu tersenyum panjang, terpaksa aku tahan-tahan.



….to be continue….

No comments: